مهم ترین علائم کم شدن گاز یخچال چیست؟
نوشته شده توسط : پریسا راد

در این مطب از سری مقالات آموزش تخصصی تعمیرات لوازم خانگی قصد داریم به بررسی علائم خالی شدن گاز یخچال بپردازیم .

اگر شما هم با این مشکل روبه رو هستید و می خواهید با علائم و علت تمام شدن گاز یخچال آشنا شوید، توصیه می کنیم تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

نشانه ها و علائم کم شدن گاز یخچال

علت کم شدن گاز یخچال

1- کارکرد مداوم و یکسره موتور یخچال

کارکردن مداوم و بدون توقف موتور، یکی از علائم کم شدن گاز یخچال به شمار می رود. ماده مبرد در سیکل کاری یخچال فریزر، نقش برجسته و پر رنگی ایفا می نماید. تخلیه یا کمبود گاز فریون، کارکرد و عملکرد طبیعی و نرمال دستگاه را با اختلال مواجه می کند. در نتیجه این امر هوای گرم در محفظه و محیط داخلی یخچال جریان پیدا می کند.

گرم شدن فضای داخلی موجب کارکرد بیش از حد کندانسور و کمپرسور دستگاه، به منظور تولید هوای سرد و خنک می شود. بر همین اساس، موتور دستگاه برای رساندن دمای محفظه داخلی به حالت مطلوب، به صورت مداوم و بدون وقفه کار می کند.

دقت داشته باشید که تعمیر موتور یخچال امری تخصصی است در صورت خراب شدن موتور توصیه می شود از تعمیرکار یخچال حرفه ای برای رفع این مشکل کمک بگیرید. 

2- گرم شدن محفظه داخلی

جریان یافتن هوای گرم و افزایش دمای محیط داخلی را می توان از دیگر نشانه های کم شدن گاز یخچال دانست. بر این اساس، گرم شدن فضای داخلی و به تبع آن، گرم شدن مواد غذایی، حکایت از تخلیه یا کمبود گاز مبرد دستگاه دارد. بروز اختلال در عملکرد سرمایشی یخچال موجب نفوذ هوای گرم به محیط داخلی آن می شود.

بنابراین، در صورت گرم یا فاسد شدن مواد غذایی و گرم بودن محفظه داخلی یخچال فریزر، به احتمال بسیار قوی گاز مبرد دستگاه تخلیه یا کاهش پیدا کرده است. با شارژ کردن گاز یخچال، این مشکل به راحتی برطرف می گردد.

3- انتشار بوی بد و نامطبوع

تولید و استشمام بوی نامطبوع و بسیار زننده، از دیگر نشانه های کم شدن گاز یخچال تلقی می گردد. خارج شدن بوی بد از محفظه داخلی یخچال، غالبا به علت تخلیه گاز فریون بروز پیدا می کند.

گاز خنک کننده یخچال نوعی مبرد بد بو و در عین حال شیمیایی می باشد. نشت یا تخلیه و خروج این گاز، غالبا با انتشار بوی بد و نامطبوع همراه است. برای رفع این مشکل در ابتدا یخچال را خاموش کرده و سپس از خدمات تعمیرکاران حرفه ای و مجرب بهره ببرید.

4- افزایش هزینه های برق

به طور کلی، دمای تنظیم شده برای محفظه داخلی یخچال متناسب با فصل سرد یا گرم سال، متفاوت و متغیر می‌باشد. در فصل سرد به منظور خنک نشدن بیش از حد محفظه داخلی، دما بر روی محدوده پایین تری تنظیم می شود.

در صورت کاهش و کمبود گاز مبرد، کارکرد یخچال به منظور تامین هوای مطلوب و ایده آل، افزایش پیدا می کند. افزایش کارکرد و عملکرد مداوم دستگاه، افزایش هزینه های جانبی و اقتصادی مانند هزینه برق را به دنبال دارد.

بنابراین، یکی از عامل های مهم افزایش هزینه برق و عملکرد بیش از حد دستگاه را باید در تخلیه شدن گاز مبرد جستجو نمود.

5- سرد بودن سطح کندانسور

سرد بودن سطح کندانسور، از دیگر نشانه ها و علائم کم شدن گاز یخچال قلمداد می گردد. دمای کندانسور دستگاه در شرایط طبیعی و نرمال، گرم می باشد. بنابراین، سرد بودن این بخش، خبر از بروز نشتی و تخلیه گاز خنک کننده دستگاه می دهد. با لمس سطح کندانسور می توان از سرد یا گرم بودن دمای آن اطمینان حاصل کرد.

علت خالی شدن گاز یخچال

کم شدن گاز یخچال

دلایل و عوامل مختلفی می تواند در کاهش و تخلیه گاز مبرد یخچال فریزر نقش و تاثیر داشته باشند.

بروز نشتی از مسیر لوله های کمپرسور، می تواند علت کم شدن گاز یخچال محسوب شود. کیفیت پایین لوله ها، ضربه خوردگی یا پوسیدگی و خوردگی لوله ها، احتمال بروز نشتی را افزایش می دهد.

همچنین، نفوذ رطوبت در لوله‌های دستگاه می تواند منجر به پوسیدگی و متعاقب آن، خروج گاز مبرد از یخچال شود.

سوراخ شدن و خارج شدن لوله‌های اواپراتور از جایگاه خود، یکی دیگر از دلایل تخلیه گاز فریون یخچال می باشد. خارج شدن لوله ها از جایگاه خود به علت حمل و جابجایی غیر اصولی و نادرست یخچال رخ می دهد.

عدم اتصال درست و مناسب لوله های اواپراتور به یکدیگر یا شکسته شدن جوش ها، می تواند بروز نشتی و خروج گاز خنک کننده یخچال را در پی داشته باشد.

عدم ضخامت مناسب سایز و قطر لوله مویی نیز در ایجاد این مشکل تاثیرگذار و موثر است. نداشتن ضخامت لازم، موجب فرسودگی و سوراخ شدن لوله مویی و کاهش ماده مبرد دستگاه می شود. 

علائم کم شدن گاز یخچال

چگونه نشتی گاز یخچال را پیدا کنیم؟

پیدا کردن محل نشتی در رفع و برطرف کردن مشکل ایجاد شده کمک شایانی می نماید. به طور معمول، در لوله های گاز یخچال همواره مقداری روغن در جریان می باشد. در صورت بروز نشتی، روغن نیز به محیط بیرون نشت پیدا می کند. بنابراین، برای یافتن محل نشتی دستگاه، در ابتدا می بایست درصدد یافتن روغن برآمد.

از دیگر روش های کاربردی برای یافتن محل نشتی، استفاده از صابون و کف می باشد. برای اعمال این روش بایستی تمام مدار مربوط به گاز فریون اعم از لوله های مویی، اواپراتور و کندانسور را آغشته به کف و صابون نمود. با این راهکار محل بروز نشتی به سادگی مشخص می شود.

از دیگر روش ها برای تشخیص نشتی دستگاه، استفاده از رنگ فلورسنت می باشد. در این روش مقداری از رنگ فلورسنت و کمی گاز فریون به سیستم تزریق می شود. پس از ترکیب شدن گاز مبرد با رنگ، این مخلوط به سمت محل های نشتی حرکت کرده و در آنجا جمع می شود. با استفاده از لامپ مخصوص تشخیص نشت، محل های نشتی به صورت رنگ زرد یا سبز مشخص می شوند.

در این مطلب به بررسی نشانه های کم شدن گاز یخچال و علت بروز آن پرداختیم. مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد از شایع ترین نشانه های بروز این مشکل در یخچال است. در صورتی که از علاقه مندان به تعمیرات لوازم خانگی هستید توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در دوره های آموزش عملی تعمیر یخچال آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید. 

این آموزشگاه علاوه بر دوره یخچال دوره های متعدد دیگری را در زمینه تعمیر دیگر لوازم خانگی برگزار می نماید. آموزش صفر تا صد تعمیرات ماشین لباسشویی، دوره تعمیرات ظرفشویی ، دوره جاروبرقی، دوره مایکروویو برخی از این دوره های می باشد. 





:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: